V současné době je většina automobilů vybavena systémem klimatizace vnitřního prostoru. Tento prudký rozvoj sebou také přináší mnoho důležitých informací a poznatků, které je třeba znát pro to, aby nám klimatizační systém co nejlépe a nejdéle sloužil. I zde platí, že náležitá péče a údržba jsou naprostým základem pro kvalitní a dlouhodobou funkci systému autoklimatizace.

Poskytujeme kompletní servis v oblasti autoklimatizace. Montáž, plnění, čištění, detekce úniků, přetěsnění…

Minimálně jednou ročně je vhodné vyměnit kabinový filtr autoklimatizace a provést desinfekci výparníku i větracího systému, aby se předešlo množení bakterií a tvorbě nežádoucího zápachu z klimatizace.

Přibližně jednou za dva roky je dobré vyměnit i dehydrátor (filtr) v systému klimatizace


Servis klimatizace cenik

 

Standardní plnění okruhu klimatizace - cena 1400,-Kč

  • kontrola tlaku chladiva v okruhu

  • kontrola funkce kompresoru a ovladačů
  • odsátí případného zbytku chladiva
  • vyvakuování celého okruhu
  • kontrola těsnosti
  • doplnění oleje do okruhu
  • aplikace UV barviva do okruhu
  • plnění novým chladivem
  • kontrola správné funkce a teploty

 

Dezinfekce klimatizace - cena 550,-Kč  + kabinový filtr

  • dezinfekce vzduchotechniky
  • výměna kabinového (pylového) filtru (cena nezahrnuje cenu filtru)

 

Co způsobuje zápach z klimatizace a proč dezinfikovat klimatizaci 

Zápach způsobují bakterie a plísně, které se množí na vnitřním výměníku klimatizace (tzv. výparníku), protože jde o nejchladnější a nejvlhčí místo v interiéru vozidla. Nejintenzivnější bývá v okamžiku, kdy se po krátké době vracíte do auta, kterým jste přijeli se zapnutou klimatizací.

Proto je velmi vhodné provádět tzv. dezinfekci klimatizace, která zničí bakterie a plísně a odstraní zápach. Bohužel vzniku bakterií se nedá nijak nastálo zabránit, proto se doporučuje dezinfekci klimatizace provádět dvakrát ročně, vždy před a po sezóně používání klimatizace a to i v případě, že zápach necítíte.

Problém růstu bakterií na výparnících je všeobecný a postihuje všechny používané klimatizační okruhy, nejen ty v automobilech.

Neudržovaná klimatizace to je kašel, pálení očí...

Zanedbáním údržby klimatizace se zbytečně vystavujete všem nepříznivým vlivům, které vyplývají z pobytu v podobných prostředích. Kašel, podráždění, pálení v krku, pálení očí, to všechno mohou být důsledky zanedbání dezinfekce autoklimatizace. Toto pociťují obzvlášť osoby se zvýšenou citlivostí, případně lidé s alergiemi. Nepodceňujte proto pravidelnou údržbu.

Nejčastější závady klimatizací v automobilech

Úniky chladícího média z okruhu klimatizace

Snaha výrobců automobilů o maximální snížení výrobních nákladů k tomu jen přispívá. Vzhledem k zátěži, kterou běžný provoz pro klimatizaci znamená (vibrace, rázy, vysoké teploty v motorovém prostoru, agresivní prostředí přesolených zimních komunikací) je nemožné vyrobit okruh zcela těsný a k drobným únikům chladiva dochází u každé klimatizace.

Jestliže Vaše klimatizace v autě nefunguje (nechladí) nebo se její účinnost snižuje během několika dnů či týdnů po naplnění, s největší pravděpodobností je to způsobeno únikem chladícího média z okruhu. V tomto případě nemá smysl přemýšlet o novém naplnění.

Jestliže klimatizaci necháte pouze znovu naplnit chladícím médiem, neodstraní to její závadu, ale pouze důsledek. A proto můžete velmi brzy očekávat snížený účinek klimatizace nebo její úplné selhání, opět z důvodu úniku chladícího média. V takovýchto případech je nezbytné nejdříve zjistit přesné místo úniku média z klimatizace, tento únik zastavit a až poté, co bude okruh klimatizace utěsněn, může být naplněn chladícím médiem.

Někteří výrobci uvádí jako přijatelný unik až 30% hmotnosti chladiva za rok. Z toho vyplývá také účelnost preventivních prohlídek, které Vám zaručí že klimatizace bude opravdu funkční. Ty mohou také zabránit případné větší poruše, která by si vyžádala výrazně vyšší investice.

Závady kompresorů 

Vzhledem k jejich značně složité vnitřní konstrukci, kde je velké množství mechanických součástí, dochází k opotřebení vlivem tření. Nesprávné množství nebo viskozita speciálního oleje toto opotřebení jen urychluje. Při výměně jakékoliv součásti chladícího okruhu je nezbytné doplnit výrobcem předepsané množství oleje. I zde se setkáváme velmi často s tím, že například po výměně poškozeného chladiče nebylo provedeno doplnění oleje a následně došlo k vážnému poškození kompresoru.